Refleksi Diri

EKPRESIKU...

Thursday, January 5, 2017

Diari Penyusuan: Penyimpanan Stok Susu EBM Dalam Deep Freezer

Hari ni juga nak berkongsi entri berkepuk di dalam draf. Rasa macam dah lama sangat entri ni terperam, jadik hari ini kita bagi peluang entri ini bersiaran ke udara.

Aku dulu sangat rungsing masa tengah berpantang kat kampung, deep freezer kat kampung yang jenis bukak ke atas ni dah nak melimpah dengan kepadatan stok EBM yang aku kumpulkan sepanjang tempoh berpantang. Sebenarnya nak kata silap tu tak tahu la. Aku terlalu awal mengepam, anak baru 5 hari aku dah start mengepam. Tapi tula mengepam awal tu sebab salah satunya anak tak reti direct feeding. Aku takda experience masa anak pertama dulu sebab dulu kurang ilmu breastfeeding, so bila anak kedua tu keterujaan nak buat stok tu melebih lebih. Punya la takut stok tak cukup, menyudahnya berlebih lebih sampai tak terguna dah hampir expired.

Stok EBM kat atas ni adalah stok kat kampung. Aku rasa susah sangat nak manage EBM bila peti macam ni. Kalau kat kampung tu aku tak susun ikut date pun. Aku just susun ikut bulan, then letak dalam bekas besar, masuk dalam deep freezer ni.

So, bila memikir nak bawak balik EBM ke rumah sendiri, aku dah rasa memang kena beli deep freezer yang bukak macam peti ais biasa. Duk tinjau harga nya memang masyallah, mahalnya boleh tahan kalau yang baru. So, aku terfikir nak cari dalam mudah.my. Rezeki anak agaknya, first time aku cari dalam mudah.my, terus dapat.

Owner peti ni baru pakai 5 bulan, sama tujuannya pun nak letak EBM. Katanya susu dia drop sangat so memang dia nak letgo. Memang puas hati dia jual RM1,000 sekali dengan kos penghantaran, rumah dia kat Ampang nak ke rumah aku Sepang ni boleh tahan jauhnya. Saiz peti ni pun sangat la besar dan puas hati sangat. Memang syukur dipermudahkan.

Time transfer ni memang aku tak sempat susun ikut date lagi, tapi atleast ada drawer so memang aku dah susun ikut bulan. After dah sorting ikut bulan tu baru aku susun ikut date dan masa. Dah siap susun semua tu, macam gambar bawah ni. Nampak kemas dan mudah nak diuruskan.


So, korang kalau nak cari deep freezer yang besar dan murah macam ni, rajin-rajinla cari di mudah.my ye!

Semoga bermanfaat!

1 yang mengekspresikan diri:

nhhas said...

Semoga anak dah besar nnt baca ni.
Lihat betapa berusahanya ibu dia kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...